Wiji Dadi

 A. Pengertian Wiji dadi

upacara wiji inggih menika salah satunggaling perangan saking upacara adat penganten Jawi ingkang biasanipun dipuntindakaken sesampunipun upacara. Panggih lan Balangan gantal. Proses wiji dadi ditindakake ing teras omah utawa ing lawang mlebu, diwiwiti saka penganten kakung nyopot sandal, banjur ngidak endhog pitik mentah nganggo tlapak sikil tengen. Sawise penganten kakung ngidak endhog, giliran penganten putri sing ngumbah lan ngumbah sikile penganten kakung, nanging sadurunge penganten putri bakal sungkem marang bojone. Penganten putri ngumbah sikile bojone nganggo banyu sing wis dicampur karo macem-macem kembang sing dilebokake ing mangkuk utawa wadhah sing wis disiapake lan sawise iku sikile bakal diusap nganggo andhuk nganti resik. 


B. Makna Wiji dadi

Makna kirab wijidadi mujudake gegambaran kesiapan calon penganten kakung dadi kepala kulawarga lan bektine penganten putri minangka garwa. Luwih jero, endhog uga nduweni makna, sing dituduhake kanthi khusus liwat bagean endhog

•Wiji dadi : Ing tengah-tengahe penganten kakung sing adhep-adhepan dilebokake endhog lan banyu, banjur penganten kakung ngidak endhog nganti pecah lan sikile reged, pralambang penganten kakung bakal njaga lan tanggung jawab. calon bojone. Ing modhel Jogja Paes, endhoge ora diidak-idak, nanging pahargyan ndemek bathuk penganten banjur dibanting nganti pecah ing papan sing wis disediakake. 

•Suku Wijik : Banjur penganten putri jongkok, ngumbahi sikile penganten kakung sing wis reged karo endhog nganggo banyu lan dilap garing, tegese ing wektu iku dheweke ngerti yen dheweke ndhelik, yaiku bekti marang bojone, bekti marang bojone kadang angel. , bisa uga kaya ngumbah sikil sing reged. 

•Lantingan : Sasampunipun resik sukunipun, penganten kakung ngagem sandal malih, lajeng nuntun penganten putri ngadeg sejajar sisih kiwa. Tegese yen penganten kakung ngrumangsani yen mulya, martabat lan drajat pasangane padha, padha karo awake dhewe. Istilah kasebut saiki diarani 'kesetaraan gender'.


C. Makna Endog Ing Upacara Wiji Dadi

cangkang endhog ditegesi minangka wadhah utawa panggonan kanggo mbangun obligasi, bagian putih saka endhog nglambangake kesucian lan bektine wong wadon, dene bagian kuning saka endhog minangka simbol keagungan. Kanthi makaten, tegesipun prosesi wiji dadi sakabehe kalebu kasucian lan kaluhuraning Garwa kang wiwit saiki wis dadi kagungane Kakung. Penganten kakung nglambangake owah-owahan status endhog saka lanang dadi bojo sing nduweni kepinginan kanggo mbangun kulawarga, rumah tangga lan duwe anak. Penganten putri ngumbah sikile bojone, minangka pralambang rasa setya, bekti lan pangarep-arep kanggo mbangun bebrayan lan sejahtera bebarengan. Endhog uga mujudake pralambang hakekat utawa wijining urip kang mengko bakal nuwuhake generasi anyar utawa kanthi tembung liya, endhog nglambangake pangarep-arep supaya oleh keturunan kang becik.


D. Alat sing dibutuhkake Pas Upacara Wiji dadi

Perlengkapan utawa alat lan bahan kanggo prosesi wiji dadi ing penganten adat Jawa umume kalebu:

1. Endhog: Biasane siji utawa luwih endhog, sing bakal dipatahake minangka simbol benih urip.

2. Piring utawa Wadah: Piring utawa wadah kanggo nyekel endhog sing wis dipatahake.

3. Kangge nyuceni: Kain utawa sapu tangan sing digunakake kanggo nyuceni sikil penganten pria.

4. Air: Air kanggo nyuceni sikil penganten pria, sing simbolake kesucian lan pangresik.

5. Kembang: Kembang sing asring dipigunakaké kanggo nambah kesan sakral lan suci.

Perlengkapan iki bisa uga beda-beda miturut adat lan tradisi lokal sing digunakake.


E. Persiapan Wiji Dadi

Persiapan wiji dadi ing prosesi penganten adat Jawa umume melibatkan langkah-langkah iki:

1. Pamilihan Endhog: Pilih endhog sing isih seger lan resik. Biasane endhog iki digawa menyang lokasi prosesi nganggo cara sing khusus.

2. Persiapan Wadah: Siapake piring utawa wadah kanggo nampa endhog sing bakal dipatahake. Wadah iki kudu resik lan ora ana cacat.

3. Piyantun: Siapake kain utawa sapu tangan kanggo nyuceni sikil penganten pria. Kain iki kudu resik lan bisa dadi simbol kebersihan.

4. Persiapan Air: Siapake air bersih kanggo nyuceni sikil penganten pria. Air iki kudu resik lan seger.

5. Penyusunan Kembang: Siapake kembang kanggo melengkapi prosesi lan nambah kesan sakral. Kembang iki bisa dipigunakaké kanggo hiasan ing sekitar area prosesi.

6. Panggonan: Atur lokasi prosesi kanthi becik. Pastikan area prosesi resik, nyaman, lan sesuai karo adat.

7. Koordinasi: Koordinasi karo pihak-pihak sing terlibat kanggo ngatur jalannya prosesi supaya bisa dilakoni miturut adat lan lancar.

8. Doa lan Harapan: Nyiapake doa lan harapan sing bakal dipanjatake sajrone prosesi kanggo nyampurnakake makna lan tujuan saka wiji dadi.


F. Urutan Wiji Dadi

 Tata cara prosesi wiji dadi ing penganten adat Jawa umume ditindakake minangka berikut:

1. Persiapan Awal: Siapake perlengkapan kayata endhog, piring utawa wadah, kain utawa sapu tangan, lan air. Atur lokasi prosesi kanthi resik lan sakral.

2. Panggilan Penganten: Penganten wanita lan pria dijak mlebu ing panggonan prosesi. 

3. Pecah Endhog: Penganten pria mecah endhog kanthi alus ing piring utawa wadah sing wis disiapake. Pecah endhog iki minangka simbol benih urip anyar.

4. Nyuceni Sikil: Penganten wanita nyuceni sikil penganten kakung nganggo banyu. Iki simbolake kesucian lan dukungan, lan nglambangake komitmen lan kerjasama ing hubungan.

5. Pemasangan Kembang: Kembang bisa dipasang utawa disebarake ing sekitar area prosesi kanggo nambah kesan sakral.

6. Doa dan Harapan: Wektu proses nyuceni sikil, biasane bakal dipanjatake doa lan harapan kanggo kesejahteraan lan keharmonisan pasangan penganten.

7. Penutupan: Prosesi diakhiri kanthi ucapan syukur lan harapan supaya pasangan penganten bisa nglewati urip anyar kanthi bahagia lan harmonis.

      Tata cara iki bisa uga beda-beda miturut adat lokal utawa preferensi keluarga, nanging umume ngemot unsur-unsur iki kanggo njaga keaslian lan makna prosesi.


G. Perubahan Wiji Dadi

Ing wektu iki prosesi wiji dadi wis ngalami owah-owahan makna. Kanggo alasan kebersihan, endhog dilebokake ing bungkus plastik. Sawetara wong kesed kanggo repot-repot kudu ngumbah sikile sing kotor karo endhog mentah amarga ora pengin kotor. Malah proses iki saiki wis arang ditemokake, ing jaman sing ngutamakake kepraktisan kaya saiki, umume wong milih nganakake upacara penganten sing sederhana lan sederhana, tanpa kudu repot karo macem-macem prosesi tradisional sing dianggep angel ekspansi maknane. Tegese ana pihak-pihak tartamtu sing golek endhog sing diidak-idak. Dipercaya yen wong wadon mangan endhog sing pecah, wong kasebut bakal nemokake lan nemokake jodho sing wis digoleki. Dadi, endhog dilebokake ing kantong plastik supaya luwih gampang supaya endhog ora nyebar ing endi-endi. Biasane, endhog malah dipesen sadurunge prosesi wiji dadi ditindakake.

Komentar